Nowhere Men: dělníci fotbalu, ale i druh na vymření

Profesi fotbalového skauta zvládne svými slovy popsat každý, kdo sport trochu sleduje. Zachmuření padesátníci, kteří chodí zadarmo na zápasy, kde dostanou najíst, udělají si pár poznámek do notýsku. Vedení pak doporučí, jakého hráče koupit. Hračka. To by přece zvládl každý. Jestli se ovšem nechcete nechat opájet touto zjednodušenou představou, začtěte se do knihy The Nowhere Men. Vsadím se, že vám trochu otevře oči…

Novinář Michael Calvin napsal několik knih z prostředí anglického fotbalu a můžu říct, že po sondě do světa skautingu si už brousím zuby na další. Calvin není žádné ořezávátko, vedl sportovní rubriky v denících Daily Telegraph či Independent. Knihu The Nowhere Men vyhlásil jiný tradiční deník Times za nejlepší počin ze sportovního prostředí roku 2014.

Calvin zkoumá v podstatě každý detail oblasti hráčského skautingu. Díky výpovědím desítek různých skautů z různých soutěžních úrovní získáte kompletní pohled na práci člověka, kterého se nebojím zařadit do kategorie „dělníků fotbalu“, jejichž práce navenek není vidět, je mizerně placená a extrémně časově náročná. Když jsem se probíral výpověďmi některých skautů o jejich „řeholi“, pořád se mně do mysli vkrádala paralela s novináři (z vlastní zkušenosti). Ale o nich třeba zase jindy.

Calvinovi můžu pogratulovat za to, že se mu podařilo přimět mě, abych díky jeho knize získal opět další pohled na fotbal. Skaut nemůže zápas sledovat jako normální divák. Nemůže si po zápase zajít na pivo, protože ho čeká administrativní peklo v podobě sepsání obsáhlých a přesně strukturovaných zpráv o sledovaných hráčích. A vězte, že takový report do rána rozhodně nepočká.

„Někde se vám snaží práci co nejvíc ztížit. Nechají vás čekat před stadionem a pustí vás až těsně před výkopem. Dívají se na vás jako na kriminálníka. Usadí vás na místo a jeden člověk vás pořád sleduje, ať jdete kamkoliv. Když zápas skončí, vyprovodí vás ze stadionu. Někdy to nejsou hezké zkušenosti.“
Skaut Mark Anderson o návštěvě utkání Charltonu Athletic

Perfektní rovinu v knize představuje zejména ta sociologická, ve které Calvin zkoumá i vztahy mezi skauty, vztahy skautů a hráčských agentů, skautů a trenérů či skautů a vedení klubu. Jedinečné pohledy, které jen tak někde jinde nezískáte.

Obrovské téma v celé knize je neustále rostoucí trend používání datové analýzy při výběru hráčů. Nová vlna skautů se dere do popředí díky svému progresivnímu myšlení, zatímco ostřílení mazáci stále dají spíš na své zkušené oko a odmítají použít i obyčejný email. Dokážou tyhle dvě skupiny najít společnou řeč, nebo jsou skauti ze staré školy druh na vymření?

Shrnuto: nejcennějším obsahem knihy jsou za mě výpovědi skautů, na druhou stranu některé pasáže jsou trochu ploché a obsah by se dal zmáčknout i do méně stran. Pokud vás ovšem někdy napadlo, že by byla zábava pracovat jako skaut, začněte nejdřív s přečtením Nowhere Men.

The Nowhere Men

Autor: Michael Calvin

Počet stran: 400