Fabrice Muamba: emotivní příběh návratu z druhého břehu

Sedmdesát osm. Tahle číslovka z hlavy Fabrice Muamby a všech jeho blízkých patrně nikdy nezmizí. Přesně na tolik minut se totiž bývalý záložník anglického Boltonu ocitl mezi mrtvými. Po kolapsu, který jej postihl přímo uprostřed fotbalového zápasu, se ale zázračně dokázal z „druhého břehu“ vrátit mezi živé. Emotivní příběh skromného afrického mladíka líčí Muambova autobiografie s názvem I´m still standing.

Muambův kolaps z března 2012 patří mezi okamžiky, u kterých si přesně vybavím, co jsem v danou chvíli dělal. Byla sobota podvečer, krátce po šesté hodině. Ještě jako novinář jsem se připravoval na zpracování souhrnu zápasů, které se v ten den v Premier League hrály. Doma v pohodlí křesla jsem měl naladěn duel mezi Tottenhamem a Boltonem Wanderers, blížil se poločas.

Dvě minuty před ním se TO ale stalo. Na obrazovce jsem viděl jen přibíhající lékařský tým Boltonu k jednomu z ležících hráčů na ploše, poté už kamera zabírala jen tribuny. Co se dělo na hřišti, neměli diváci po celém světě raději spatřit. Viděl jsem kamenné výrazy fanoušků na White Hart Lane. Stadion byl zpočátku ztichlý, po chvíli začaly tribuny hromadně provolávat jméno Fabrice Muamby. Minuty ubíhaly a já začínal tušit, že to nemůže být nic dobrého. Nebylo. Za pár desítek minut už se z internetu začaly trousit zprávy o Muambově kolapsu…

Ačkoliv jsem mnohdy byl rád, že mám víkendovou pracovní službu za sebou, tentokrát jsem dlouho do noci ještě brouzdal po internetu po sebemenších novinkách ohledně zdravotního stavu záložníka Boltonu. Jako spousta ostatních fanoušků jsem se dočkal. Nevím už sice přesně, kdy to bylo, ale zpráva a hráčově přežití nakonec přišla. A to je zásadní. Motto „Pray for Muamba“, které zaplavilo celou fotbalovou komunitu, bylo vyslyšeno. Byla to tehdy vážně úleva.

Muamba byl 78 minut de facto mrtvý, než jej lékaři po řadě šoků z defibrilátoru přivedli zpět k životu. Příběh jeho zázračného oživení díky shodě několika událostí byl dostatečně medializován, vytáhlý záložník však ještě téhož roku vydal autobiografickou knihu, kde kritické chvíle líčí svým pohledem. Popisuje, jak se cítil krátce před zástavou srdce, co všechno se dělo během hrůzných chvil přímo na stadionu, odhaluje reakce svých nejbližších či své pomalé probouzení zpět k životu.

Jestli se říká, že ve chvíli smrti vám před očima proběhne celý život, kniha Fabrice Muamby tak skutečně působí. Podrobné líčení hodin před a po kolapsu totiž prokládá kapitolami ze svého života. Ty by přitom stačily na samostatnou knížku. Muamba například vypráví o politické situaci v rodném Zairu, odkud musel jeho otec uprchnout a mladý Fabrice jej později následoval.

Knize logicky dominuje neobyčejný a silný příběh, ovšem také výtečně zpracovaný. Je to drama, ale naštěstí všichni víme, že na poslední stránce čeká dobrý konec. A Muambův široký úsměv k tomu.

Díky Bohu.

Fabrice Muamba: I´m Still Standing