Peter Crouch: bavičem na hřišti, bavičem na papíře

Je stále složitější hledat profesionální fotbalisty, kteří se neberou příliš vážně. Anglii před časem jeden takový odešel do fotbalového důchodu a je nesmírně dobře, že se za svojí kariérou ohlédl v knize How to be a Footballer. Je jím útočník Peter Crouch.

Je sice už po Silvestru, ale kdybyste autobiografii bývalého útočníka Liverpoolu, Tottenhamu či Stoke otevřeli právě v tento den, rozhodně se s ní bavíte minimálně stejně dobře jako u sestřihů vtipných momentů z končícího roku.

Crouch je dokonalý prototyp fotbalové osobnosti, která stojí pevně na zemi a ani v nejmenším mu v knize nedělá potíž střílet si sám ze sebe, přiznávat mladické hlouposti či práskat na sebe věci, za které by se 99 procent hráčů stydělo. Dozvíte se množná i věci, které byste vědět nechtěli (například že chodit na záchod po Robertu Huthovi zvládají jen ti nejotrlejší).

Pro svoji knihu zvolil představitel oslavného „robotického tanečku“ i netradiční formát. Nepostupuje svojí kariérou chronologicky, jak jsme zvyklí, nýbrž věnuje jednotlivé kapitoly tématům, která jsou spojená s životem vrcholového hráče. Snaží se přitom poukázat na aspekty, které si divák u televize či fanoušek na stadionu neuvědomuje. Skvěle například popisuje, jak se z lovení hráčských autogramů stal de facto „mafiánsky“ organizovaný byznys.

Zde je úplný přehled témat, která vytáhlý forvard rozebírá: šatny, pověry, auta, obránci, tetování, tréninková hřiště, oblečení, voleje, týmový autobus, gólový půst, oslavy, rozhovory, domy, přestupy, hudba, urážky, hlavičky, účesy, brankáři, večírky, Liga mistrů vs. FA Cup, vybavení, hotely, sociální média. Závěrečná kapitola patří jako pocta liverpoolskému kapitánovi Stevenu Gerrardovi.

Kniha v konečném důsledku není ani tak autobiografií jako spíš pohledem do života profesionálních hráčů, kteří už v dnešní době často žijí méně či více odtržení od běžné reality. Z knihy je patrné, že Crouche se tento svět také snažil pohltit, ale autorovi 22 reprezentačních gólů se v něm nikdy příliš nelíbilo. Sebestřednost jde ve vyprávění stranou.

Pokud mám najít přirovnání, tak Crouch svým vyprávěním připomíná českého fotbalového baviče Petra Švancaru, jen je jeho humor trochu ladnější. A není se co divit, že kniha překročila i sportovní rámec a dostala se do britské nominace National Book Awards. Stejně jako Crouch na její obálce píše, že miloval skoro každou minutu na hřišti, budete milovat skoro každou její stránku.

How to be a Footballer

Autor: Peter Crouch

Počet stran: 294