Pád FIFA: jak si koupit mistrovství světa

Taky vám přišlo, že když bylo mistrovství světa v roce 2022 přiděleno Kataru, že ve světovém fotbale něco nehraje? Měli jste pravdu. A jestli jste někdy měli iluze o neposkvrněném jednání lidí, kteří rozhodují o klíčových bodech nejpopulárnější hry na světě, spolehlivě je rozmetá kniha Pád FIFA.

Stále ještě poměrně novinku, která vznikla v roce 2017, má na svědomí britský novinář David Conn z deníku The Guardian. Jeden z deseti nejvlivnějších novinářů ve Velké Británii se dlouhodobě zabývá korupcí a politikařením ve světovém fotbale.

Je znát, že knize Pád FIFA věnoval několik let – jak by také ne, když měl nesmírně trnitou cestu k informacím. Zkuste si napsat knihu na téma fotbalové korupce, když se o ní s vámi drtivá většina aktérů odmítá (logicky) bavit. Přesto je Connova kniha kvalitní a hodnotný počin, za mravenčí práci a spojování nenápadných útržků do souvislostí zaslouží potlesk.

Pád FIFA sice není úplně odpočinkové čtení, vyžaduje trochu soustředění, abyste v mysli udrželi potřebné linky a věci vám zapadly do sebe, přesto Conn vysvětluje skandály uvnitř FIFA srozumitelně. Oceňuji, že v knize vlastně nikoho nesoudí, na nic netlačí – díky objektivnímu pohledu nechává čtenáře, aby si na mnohdy podivné události udělal názor sám.

Za vyzdvižení rovněž stojí i historický kontext. Conn se totiž vrací až na úplný začátek, k samotnému vzniku FIFA v roce 1904. Líčí postupný přerod organizace od jejího vznešeného poslání šířit mír pomocí fotbalu až po korupční skandály, které potopily Seppa Blattera či Michela Platiniho. Budete kroutit hlavou, jak moc se FIFA za jedno století změnila.

V důkladném rozboru hlasování o pořadatelích světových šampionátů zjistíte, jak masivní roli hrají politika, peníze a kariérismus. Pokud si chcete zachovat o fotbale vznešené ideály, tuhle knížku radši nečtěte.

Jestli na to máte žaludek – směle do ní.

Pád FIFA

Autor: David Conn